Heitän hetkeksi piirisihteerin viitan harteiltani ja kirjoittelen tuntemuksistani piirikuvernöörin puolisona. Ajatukseni ovat tällä hetkellä aika ristiriitaiset, mutta uskon ja toivon sen johtuvan pääosin siitä, että minulla on yhtä aikaa monta uutta roolia.
Tuntuu, että minun pitää toisaalta edustaa kaikkia roolejani koko ajan, mutta toisaalta selkeyttää itselleni, mikä on pääasiallinen roolini kussakin tilanteessa. Kun joku tulee puhumaan minulle Lions-asioista, ainakin vielä kestää hetken huomata, puhuuko hän piirisihteerille, klubipresidentille vai Ilkan puolisolle.

Meillä on ollut puolisokoulutusta ja -valmennusta samoin kuin piirikuvernööreillä omiin tehtäviinsä. Vaikka opetettavassa asiassa on ollut paljonkin minulle ennestään tuttua, esimerkiksi vuosikirjan käyttöä tai joidenkin toimikuntien asioita, olen yrittänyt koulutustilanteissa keskittyä olemaan ja ajattelemaan DG:n puolisona. Näkökulma on ollut minulle hyvin opettavainen.

Piirin puolisotoimintaan joutunen tällä kaudella osallistumaan pääosin taustatukijana. Puolisotoiminta on erittäin kannustettavaa, mutta minulla ei valitettavasti tule olemaan ajallisia resursseja vetää sitä itse. Esimerkiksi piirihallitusten kokousten aikanahan joudun istumaan tiukasti kokouksissa pitämässä pöytäkirjaa.

Ajan puute ei toki estä minua ideoimasta. Perinteisestihän viihteellinen puoliso-ohjelma (aktiviteetteihin osallistuminen on eri asia ja sitä on käsittääkseni enemmänkin klubitasolla) on ollut esimerkiksi taidetta, muotia tai muuta kulttuuria. Minulle tuntuu kuitenkin aika vieraalta ajatukselta lähteä ison ryhmän kanssa vierailemaan vaikkapa keramiikkapajassa. Taidenäyttelyyn tai teatteriinkin lähden kaikkein mieluimmin kahdestaan Ilkan kanssa, jolloin voimme keskenämme työstää näkemäämme ja kokemaamme. Kulttuuri on minulle niin vaikea asia, että kokemukseni jää liian helposti todella pinnalliseksi. Taidan olla pohjimmiltani aika sivistymätön ja epäsosiaalinen ihminen.

Puolisokouluttajamme, CC-puoliso Helena on kannustanut meitä lähtemään liikkeelle omista lähtökohdistamme ja "tekemään vuodesta omannäköisemme". Ainakin ideatasolla otan varovasti haasteen vastaan ja alan suunnitella yhdessä C-piirin DG-puoliso Tuiren ja N-piirin DG-puoliso Jatan kanssa retkeä Heurekaan maaliskuussa. Nimellisesti retki olisi puolisotoimintaa, mutta myös leijonat saisivat osallistua.

Keväällä, kun klubikäyntien aiheuttama kiire hieman tasoittuu (ja ehkä piirisihteerin ja presidentin työt alkavat olla sen verran tuttuja, että vievät vähemmän aikaa - - - optimismi on kivaa), voisin yrittää houkutella puolisoita luontoon retkelle, jonka aikana opittaisiin lisää vaikkapa biologiasta ja maantieteestä...

Ehkä Helena on oikeassa ja kun tiede on juuri se "minun juttuni", voisin yrittää rakentaa ohjelmaa sen ympärille. Kulttuuri- ja taide-elämyksiä saavat
puolestaan tarjota he, jotka niitä paremmin ymmärtävät. On kaikkien kannalta parempi, että minä olen silloin takarivissä ihan hiljaa, kuunteluoppilaana.

Jään odottelemaan, että minulle järjestyy aikaa voimakkaammin toteuttaa tätä rooliani.

innokkain terveisin
Sanna, piirikuvernöörin puoliso