Öppnandet av mötet kl. 13.00<?xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />

Årsmötet hölls i Helsingfors i Marjatta-skolan. Vid mötets början sade sektionschef prosten <?xml:namespace prefix = st1 ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:smarttags" />Simo Repo minnesord över dem som avlidit under säsongen. De hedrades med en stunds tystnad.

Efter detta framförde Duo Helmi - Vuokko Iivari piano och Tiina Timperi flöjt Saint-Säens stycke Le Cygne.

Därefter höll sektionschef Henry Leikola festtalet där han framhävde viktigheten av förnyandet i Lions-verksamheten. Klubbarna hamnar på grund av att medlemmarna blir gamla sluta sin verksamhet eller förena sig med andra klubbar, om man inte gör något redan nu. Vi måste utveckla vår verksamhet, image och brandi så, att även ungdomarna blir intresserade och vill komma med.

Efter detta hörde vi Duo Helmis återgivning av Debussys stycke En Bateau.

Vid mötets slut delade distriktsguvernör Seppo Haario ut ett diplom och ett 50 euros stipendium till B-distriktets fredsaffischtävlingens segrare Jenny Pohjalainen som är elev i skolan Lycée Franco Finlandais samt ett diplom till klubben LC Helsinki/Worldwide som stött henne.

Årsmötet

Till distriktet hör 65 verksamma klubbar. I mötet var representerade endast 39 klubbar och tillsammans 83 röster. Vicedistriktsguvernör Timo Turkama presenterade sin preliminära verksamhetsplan för säsongen 2007 - 2008 med temat "Låt oss tillsammans göra Lion känt"

I den slutna lappröstningen som verkställdes valdes Timo Turkama till distriktsguvernör för säsongen 2007 - 2008. I valet av vicedistriktsguvernören gick rösterna ganska jämt till alla kandidater; Silja Salokas 28, Eeva Suomenaro 28 och Jaakko Hammarén 25 röster. Vid den andra röstningen fick Silja Salokas 32 röster och Eeva Suomenaro 49 röster.. Till vicedistriktsguvernör för säsongen 2007 - 2008 valdes Eeva Suomenaro.

Till revisorer valdes KHT Timo Mäki från LC Helsinki/Torni och HTM Seppo Rautula från LC Helsinki/Töölö. Till vicerevisorer valdes Jorma Hämäläinen och Lauri Piha, bägge från LC Helsinki/Meilahti.

Till följande B-distriktets årsmötesplats valdes Lojo.

Seppo Haario delade ut många förtjänsttecken och Eeva Suomenaro delade ut utmärkelser från Röda Fjädern kampanjen.

Årsfesten kl. 19.00

Distriktets årsfest hölls i Karislojo i Badhotellet Päiväkumpu. Fastän det deltog bara 36 personer , var tillfället lyckat och hade en varm anda.

Till att börja med läste Seppo Haario upp Karislojos kommundirektör Henri Partasens hälsning. Partanen framhävde att föreningarna skall dra åt samma håll och hjälpa andra.. Människorna stirrar som sin periods offer alltför ofta endast på sin egen navel utan att bry sig om andra.

Timo Turkama höll ett roligt tal till kvinnan. I sitt festtal konstaterade sektionschefen Markku Vepsä bland annat, att vi bör noga fundera över vad intressant vi bjuder och lovar en ny medlem, då vi ber honom till medlem i vår klubb. Likaså poängterade Vepsä fadderns viktiga betydelse i handledningen av det nya lejonet.

Sångtävlingen vanns klart av de svenskspråkiga klubbarnas representanter med sina goda snapsvisor. De finskspråkiga klubbarnas representanter kom dock in som god tvåa.

Badhotellet Päiväkumpus direktör, LC Karjalohja-Sammattis nya medlem Tero Eskola och lady Outi Eskola deltog i festen.Hotellets kök hade trollat fram åt oss goda läckerheter. I slutet av kvällen fick vi möjlighet att dansa ordentligt. Ola Mikkolas orkester satte fart på oss. En del av festprissarna blev på hotellet över natten. Mina bästa tack till evenemangets arrangör Kari Salkunen och till Badhotellet Päiväkumpus personal.

Seppo Haario