Moni on kysellyt valmista kuittilomaketta, jota klubit voisivat käyttää
Punaisen Sulan tuotteiden yhteydessä. Tässä eräs näistä monista
kyselyistä:
---pala-saapunutta-postia-----
Meidän PNAT-kokouksessamme oltiin ehdottamasti sitä mieltä, että jonkinlainen
yhteinen tosite/ laskumalli olisi tarpeellinen. Kuvitelkaa vain sitä erilaisten
lappujen ja lippujen määrää, jota klubit kirjoittavat, jotkut niistä logolla ja
toiset ilman. Tämä ei ole meille hyvää PR:ää ja kohderyhmänä tässä toiminnassa
ovat yritykset.
Saisimmeko yhteisen "vakavasti otettavan" tosite/laskupohjan ja milloin?
----lainaus-loppu-ja vastaus alkaa-------
Emme saa. Liitto käsitteli asiaa. On hyvin tärkeää, että juridisesti
ottaen emme myy mitään, vaan meillä on luvanvarainen keräys johon
kerätään lahjoituksia klubien kautta. Siksi liittotasolla tai
piiritasolla ei ole eikä tule mitään kuittipohjaa, joka viittaisi
järjestelmälliseen myyntiin. Ainoastaan otamme vastaan lahjoituksia ja
annamme lahjoitusta vastaan vastineeksi muistoesineen, joka voi olla
taulu, akryylikuutio tms. Niiden mukana annetaan yleensä vain
kiitostodistus tai jonkinlainen kunniakirja. Yksittäinen klubi voi
tietysti neuvotella kussakin tapauksessa lahjoittajafirman kanssa siitä
jos jonkinlainen tosite tarvitaan, mutta se tosite - jos sellaiseen
mennään - on ehdottomasti klubin oma asia ja on myös klubien edun
mukaista korostaa firmoille, että kyseessä on lahjoitus, ei myynti.
Juridiikka on vaikeaa. Ja tulossa oleva uusi lakihan - jos se
hyväksytään - tullee ensi kesän jälkeen tekemään vaikeasta vielä
vaikeampaa eli kieltämään nykyisenkaltaisten arvokkaampien esineden
antamisen kiitokseksi lahjoituksesta, joten nykyinenkin toimintamalli
onnistuu vain ensi kevään ajan. Koitetaan pärjätä tällä. Ensi kesän
jälkeen ei sitten saa lahjoitusta vastaan antaa kuin aivan vähäarvoisen
tavaran kuten pinssin tms.
Ilkka
maanantai, 14. marraskuu 2005